Praktische tips voor het invullen van MijnEML
Gaat u aan de slag met MijnEML zodat uw organisatie voldoet aan de Erkende Maatregelen voor Energiebesparing?
Voordat u begint aan MijnEML, hebben wij wat praktische tips voor u op een rijtje gezet:
- Maak een middag vrij en ga er goed voor zitten: u gaat namelijk aan de slag met energiebesparende maatregelen die u al binnen 5 jaar terug verdient.
- Maak gebruik van onze bibliotheek wanneer u bepaalde begrippen niet begrijpt, wij hebben een hele lijst voor u samengesteld met ‘lastige woorden’.
- Let goed op onze verklarende icoontjes: misschien zitten er wel randvoorwaarden aan een maatregel.
- Wanneer u een erkende maatregel heeft afgerond, zet deze dan op de status ‘klaar’, u hoeft hier de komende tijd dus geen aandacht meer aan te schenken.
- Wanneer er binnen een maand een actie open staat, verschijnt er automatisch een ‘kalender icoontje’ in het systeem, er is dus aandacht vereist.
- Probeer uw erkende maatregelen zo goed mogelijk te verklaren, voeg bestanden toe aan het systeem zodat u uw bewijslasten nog beter op orde heeft.
- Heeft u alle maatregelen ingevuld? Genereer dan een rapport, u ontvangt een overzichtelijk rapport waarin ook uw begroting is opgenomen.
- Doet u mee aan de plausibiliteitscontroles van MijnEML? Neem dan contact met ons op en wij verzorgen voor u een controle.
Wij wensen u veel succes met het invullen van MijnEML!
Voldoe aan de meldplicht, stel vandaag nog een rapport op!
Wat betekent de informatieplicht voor een inrichting?
Organisaties geven de genomen energiebesparende maatregelen aan. Uitgangspunt vormt de lijst met erkende maatregelen voor energiebesparing die voor een bedrijfstak is gemaakt. Deze maatregelen staan in bijlage 10 van de Activiteitenregeling.
Wanneer moet aan de informatieplicht zijn voldaan?
Uiterlijk 1 juli 2019 moet van iedere inrichting een rapport bij het bevoegd gezag zijn ingeleverd. Daarna geldt dat eenmaal per vier jaar een nieuw rapport ingeleverd dient te worden door de inrichting. Dit is geregeld in het toekomstige artikel 2.15, tweede lid, van het Activiteitenbesluit. Specifiek voor EED-ondernemingen geldt dat uiterlijk 5 december 2019 een rapport bij het bevoegd gezag is ingeleverd.
Hoe kan een inrichting een rapport opsturen?
Via het eLoket van RVO.nl kan iedere drijver van de inrichting het rapport (laten) opsturen bij RVO.nl. Hiervoor moet de inrichting eHerkenning hebben. De informatie wordt door RVO.nl één op één doorgezonden aan het bevoegd gezag voor een inrichting.
Hoe maak ik de EML eenvoudig?
Door het invullen van de Erkende Maatregelen via MijnEML. Via de tool krijgt u een eenvoudig overzicht van alle erkende maatregelen binnen uw bedrijfstak. Wanneer u MijnEML heeft ingevuld kunt u eenvoudig het eLoket van RVO invullen. Alle openstaande acties binnen de door u ingevulde MijnEML blijven in uw omgeving staan.
Hoe kan aan de informatieplicht zijn voldaan?
Organisaties leven de informatieplicht na als zij uiterlijk op 1 juli 2019 naar waarheid een compleet rapport is opgestuurd. Met deze informatie bepaalt het bevoegd gezag of binnen een korte tijd een controle nodig is. Dit om te bepalen of de organisatie zich houdt aan de energiebesparingsverplichting. Door alle, voor de inrichting, geschikte maatregelen te nemen van de erkende maatregellijst kan een bedrijf voldoen aan zijn energiebesparingsverplichting. Wanneer u gebruik maakt van MijnEML, kunt u aan het bevoegd gezag aantonen dat u middels een Plan van Aanpak de Erkende Maatregelen heeft doorgevoerd.
Boetes (algemeen)
Het bevoegd gezag moet handhavend optreden als ‘een drijver’ (inrichting, organisatie) zich na een hercontrole nog steeds niet aan de wet houdt. Bijvoorbeeld door het opleggen van een last onder dwangsom. De hoogte van de dwangsombedrag is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Veelal gaat het om een bedrag vanaf 1.000 euro per overtreding.